Deltävling 4: Malmö

Bidragsbibeln: Ralf Gyllenhammar – Bed on Fire

Artist: Ralf Gyllenhammar [Om band: Bandnamnet]. Låtskrivare: Ralf Gyllenhammar och David Wilhelmson.

Fakta: Ralf Gyllenhammar

Yrke: Sångare, musiker
Bosatt: Stockholm
Uppväxt: Mölnlycke
Melodifestivalrutin: Deltar för första gången

Håll koll på kameran när ...

  • [Källa: Daniel Jelinek eller Robin Hofvander (de bildproducerar hälften av bidragen var] ...låten inleds med en kameraglidning genom hela arenan.
  • ...en särskild handkamera på scen snurrar i 360 grader i sista refrängen.

[Ev.] Mest svårsjunget

[Kollas med Tävling (t.ex. Mari eller Rennie) eller utses i uppenbara fall på egen hand. Punkten utgår för bidrag som saknas röstkapacitetsmässigt svårsjungna partier.] "Bu......u...u....u.....u....rn" – Sista raden i refrängen.

[Ev.] Svåraste rörelsen

[Rennie e.d.] Sparsam koreografi. Ralf måste klara av att resa sig från flygeln och gå ner för trappan inför sista refrängen ...

Texten: Bed on Fire

Ref:
I try to sleep
In a bed on fire
A change must come
No matter
Ho..o..o..o..w
There´s no return
Ashes to ashes
Dust to dust
But everything will
Bu......u...u....u.....u....rn

Mellanspel  (0,05”)
Once again
the night has fallen
Hard thoughts
keep on crawling
Lying awake
desperate yawning
Soon it´ s here
That bloody morning
I don´t like
to be frustrated
I don´t want
to be sedated
Who´s gonna
be my saviour
Wonder if I´ll
Ever make i.....t.   

Ref:
It´s like try to sleep
In a bed on fire
A change must come
No matter
Ho..o..o..o..o..w
There´s no return
Ashes to ashes
Dust to dust
But everything will
Bu.......u.....u.....u.....rn

Mellanspel  (0,05”)
I could use some
hibernation
Be an interstellar
spaceman
One more night
and I'll go crazy
Rest would be
A new sensation
Early riser
Duties calling
What a life
It's so boring
I wanna snooze
Oh no
Here it comes
That bloody
Morni.........ng.

Ref:
It´s like try to sleep
In a bed on fire
A change must come
No matter
Ho..o..o..o..o..w
There´s no return
Ashes to ashes
Dust to dust
But everything will
Bu......u......u.....u....u...rn

Outro    (0,15”)
/ljudeffekt – bomb/

 

[Publiceringsplanering:

  • Publiceras onsdag.
  • Uppdateras med bild på kläderna fredag och eventuella hemliga grejer.
  • Uppdateras lördag med eventuella superhemliga grejer.

Behov: Mejla alla presskontakter (Gustav tillhandahåller utkast på mejltext) och fråga om de har något emot om vi (1) nämner på onsdagen tävlingsveckan (A) vilka ev. inspirationskällor de hänvisat till i kommunikationen med redaktionen, (B) vilken ev. rekvisita de använder på scen, (C) ev. instrument och (D) ev. effekter (vi tar inte med _specialeffekter_ såsom pyro och konfetti som infaller som potentiell överraskning en bit in i numret; en kompromiss i övriga fall av effekter i fall där de vill vara hemliga på onsdagen kan också vara att tala om vilken typ av effekt de använder men inte när den kommer) och (2) om de kommer att vänta med att visa upp något i bidraget repetitionerna på scen till lördagens repetition/direktsändningen. Vi nämner även att vi enligt plan publicerar namn på klädmakare, dansare etc. som på denna skiss så att de har möjlighet att hojta till om de av någon anledning vill hålla t.ex. klädmakare hemlig. När någon vill hålla något hemligt skriver vi "Hemligt." i kursiv stil så länge.

Att tillfråga:

- Jelinek/Hofvander (reserv: Christina/Fennika, scripta) om kameraskotten att hålla utkik efter och skissen för var de kommer att stå på scenen (det är han som har gjort den).

- Mari F-R/Lotta: svåraste rörelsen och mest svårsjunget samt om det finns fler 3D-skisser än de som ligger på G samt vad om något i formgruppsmappen som vi kan förvänta oss är i hög grad subject to change och vad om något som ska vara helt spikat.

- Samuel: Avstämning på tisdagsmötet tävlingsveckan så att inget på bidragsbibelsidorna ändrats sedan sidorna gjordes. (Denna punkt är inte obligatorisk om vi följer processen med "Jämför dokument" nedan ["Förslag på metod"].)

Publiceringstid: Det finns en poäng i att ta bidragsbibeln just innan lunch och entrélåtarna sen eftermiddag. Jag tänker på torrepen, där vi kan använda material från bidragsbideln eller bara hänvisa till den för de aktuella bidragen. Jag tror att det är bäst att det redan finns ute när vi börjar publicera från torrepen, att vi puffar för bidragsbiblarna därifrån och ger dessa en smakstart. Alltså upp 11.30 (innan den antagna lunchbesökstoppen 12).

Följande platser verkar vara källorna att använda (bör kollas upp att det är aktuell info):

  • G: > Mello 2014 > Tävling > Formgrupp > Bidrag (filer med massa fakta)
  • G: > Mello 2014 > Tävling > Formgrupp > Rekvisita Melodifestivalen 2014
  • G: > Mello 2014 > Tävling > Formgrupp > Bidrag > Instrument Melodifestivalen 2014
  • G: > Mello 2014 > Produktion > Scripta > Texter prg. X (låttexterna)
  • G: > Mello 2014 > Tävling > Formgrupp > Moodboards / Ritningar (bild i forsta hand till "laguppställning")
  • G: > Mello 2014 > Produktion > Bildproducent (bild i andra hand till "laguppställning", uppställning på scen, men radera infon i röda kuber om specialeffekter i Photoshop – i skrivande stund finns bara deltävling 1, men be Daniel Jelinek [delt. 1 och 3] och Robin Hofvander [delt. 2 och 4])

Vi bör dubbelkolla att infon vi använder är slutgiltig (att vi använder rätt fil). Filerna uppdateras av Tävling kontinuerligt. Förslag på metod: 1. Spara ner filen du använt för en sida på ditt eget konto. 2. Kör "Jämför dokument" i Word med den version som ligger på G på tisdagen tävlingsveckan. 3. Vi kör en ansvarsfriskrivningsformulering i alla artiklar: "Med reservation för sena ändningar."

Denna ersätter inte artikeln med låttexten såsom en allt i ett-lösning p.g.a. att vi behöver en sida med uppgiften om texten i rubriken för sökmotorerna. Bidragsbibelns artikel kan sedermera lyftas rakt in i uppslagsverket.

Viktigt att bidragsbibelartiklarna publiceras med artistens artistsida som hemsektion.]

Gustav Dahlander
gustav.dahlander@svt.se

Faktaruta

Bakom bidraget
• Koreograf: Namn Namn
• Kläder: Namn Namn
• Producent [finns info?]: Namn Namn

På scen
• [Vid band listas först medlemmarna här i denna stil:] Trummor: Namn Namn.
• Dansare: Namn Namn, Namn Namn.
• Husdansare: Namn Namn,
• Kör: Namn Namn.
• Huskör utanför scenen: Namn Namn.

Effekter [Obs! I år tar vi inte med info om sådana specialeffekter som inträffar som överraskningseffekt i numret, t.ex. konfetti eller pyro vid höjningen.]
• Pyroteknik: Mycket eld (gasol), spraymasters, cometflames, flame projectors.
• Interagerar med kameran.

Rekvisita
• Vitt svarvat podium
• Rännor till eld
• Extra lock till flygel i brandsäkert material

Instrument
• Vit flygel
• Tama Starclassic Maple "marigold"
1x 26"x16"
1x 13"x10"/9"
1x 18"x16" floor
1x 14"x5,5
med hardware
• Cymbaler
Meinl dummies / tysta
20-22" ride
18+19" crash
14" hi-hat.

Inspirationskällor
• Bildspråk: JabbaWockeez – Season 2 Commercial Performance
• Bildspråk: Chris Brown – Yeah 3x
• Ljus/LED: Legion of Extraordinary Dancers

Förhandsoddsen
• I deltävlingen: Plats 3 av 8. [Källa: http://www.oddschecker.com/tv/eurovision/melodifestivalen/top-2-in-malmo o. motsv.]
• I hela Melodifestivalen: Plats 8 av 32. [Källa: http://www.oddschecker.com/tv/eurovision/melodifestivalen/winning-act]

Med reservation för sena ändringar.

Artikel-information
Artikel-id: 960182
Artikeln skapad: 2018-12-17 17:24:51
Artikelns ursprungliga url: http://www.svt.se/melodifestivalen/artister/2013/ralf-gyllenhammar/bidragsbibeln-ralf-gyllenhammar-bed-on-fire
Bild-id:
Bildtext:
Fotograf: